Licence Sciences pour l'ingénieur

Génie urbain
Pour y accéder
Le parcours L3 Génie Urbain, est accessible aux étudiants ayant validé 120 ECTS (niveau L2) dans les domaines de génie urbain, des sciences pour l'ingénieur, de la géographie urbaine, de l'urbanisme, de l'aménagement, de l'environnement, de l'architecture, … Le parcours L2 est accessible aux étudiants de cursus similaires ayant validé 60 ECTS.
Les plus de la formation
Le parcours de L2 et de L3 Génie urbain est pluridiciplinaire : SHS (systèmes urbains, environnement, urbanisme, sociologie urbaine, architecture, ... ) et SPI (Génie civil, géotechnique, résistance des matériaux, statistiques, flux et fluides...). Les enseignements sont particulièrement ouverts au monde professionnel, tant par la constitution de son équipe pédagogique que par les pratiques pédagogiques (travail en ateliers, balades urbaines, voyages d'études, …).
Modalités d'accès
Application eCandidat ou Etudes en France.
Lieu(x) de la formation
Champs-sur-Marne
Calendrier
Les cours débutent la deuxième quinzaine de septembre. En L3, les étudiants sont libérés des enseignements pour début possible du stage deuxième quinzaine de juin.
Après la formation
Poursuites d'études : Master Génie Urbain, Urbanisme, Programmation urbaine, Génie Civil et urbain …
Insertion professionnelle
Les diplômés trouvent très rapidement un débouché dans les différents métiers visés par la formation (voir les statistiques sur www.u-pem.fr/ofipe/).
Objectifs de la formation
Les besoins des villes sont importants dans les domaines du génie urbain. L’objectif principal des parcours L2 et L3 Génie Urbain est de former des personnes capables d’apporter un savoir faire pour une meilleure intégration des enjeux transversaux et multidisciplinaires de la ville. Les enseignements dispensés intègrent les aspects techniques mais aussi les aspects liés aux sciences de l’aménagement urbain, les jeux d’acteurs impliqués dans les activités urbaines et les processus de décision.
Disciplines majeures
Programmation urbaine, environnement, systèmes urbains
Organisation de la formation
Le parcours L3 Génie Urbain de la licence SPI est organisé en 2 semestres. Un stage de 8 semaines minimum est obligatoire. Pour la L2 SPI, l'option GU commence au semestre 4, le reste des cours étant en tronc commun à la L2 SPI.
Modalité d'admission en FC :
Sur dossier puis test et/ou entretien
Modalité d'admission en FI :
Sur dossier puis test et/ou entretien
Modalité d'admission en Alternance :
Sur dossier puis test et/ou entretien
Internationalisation de la formation
Possibilité de suivre un ou deux semestres à l'étranger (programmes Crepuq et Erasmus ou hors programme). Possibilité de faire un stage à l'étranger. Par ailleurs, le cursus intègre une formation à la gestion de projet à l'international.
Environnement de recherche
Les membres universitaires de l'équipe pédagogique font partie du Lab'Urba, laboratoire d'appui du master Génie Urbain. Les étudiants sont régulièrement associés aux manifestations scientifiques du campus (Jeudis du génie urbain, Labex Futurs urbains, Efficacity, ...).
Semestre 3
Enseignements | ECTS | CM | TD | TP |
---|---|---|---|---|
Mathématiques pour les SPI 1. Séries ( Suites numériques. convergence, théorème de convergence pour les suites réelles, Séries numériques. Convergence, Séries de fonctions, Séries entières.) 2. Algèbre linéaire.
Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 6 | 20h | 40h | |
Mécaniques des fluides Étude de la dynamique des fluides réels et d’applications: Théorème de Bernoulli généralisé, application aux pompes, ecoulements laminaires, profil des vitesses en conduites, application à des mesures de viscosité, Théorème d’Euler et applications
Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | 20h | |
Mécaniques des solides 1. Modélisation des Liaisons Mécaniques 2. Cinématique 3. Modélisation des actions mécaniques 4. Statique du solide et des systèmes mécaniques
Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 6 | 20h | 40h | |
Thermodynamique 1. État des systèmes - changements d’état 2. Premier principe - Notions d’énergie interne et d’enthalpie 3. Deuxième principe - Applications aux machines - Coefficient de performance 4. Moteurs thermiques - Pompes à chaleur à compression de fluide diphasique. Cycle idéal, cycle pratique.
Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | 20h | |
Communication L'enseignement dispensé dans cette discipline aura prioritairement pour objet d'améliorer l'expression écrite et orale d'étudiants d'origines diverses et de niveaux souvent hétérogènes et de les conduire progressivement à une maîtrise satisfaisante de la langue et des relations de communication, Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 4h | ||
Economie d'entreprise Cet enseignement est destiné à présenter des notions succinctes, permettant de dégager les contraintes d'organisation et économiques auxquelles l'activité en entreprise est soumise. Ces contraintes influencent les décisions prises au même titre que les aspects techniques. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | 20h | |
Gestion de production Cet enseignement a pour objectif de donner les bases en ordonnancement et plannification de la production et de la gestion des stocks. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | 20h | |
Anglais Cet enseignement a pour objectif l'expression par orale et à l'ecrit à travers l'études de textes et de documents scientifiques ou techniques en lien avec les sciences de l'Ingénieur Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 30h |
Semestre 4
Enseignements | ECTS | CM | TD | TP |
---|---|---|---|---|
Statistiques pour les SPI L'objectif de cet enseignement est de présenter les méthodes d’exploitation des résultats expérimentaux et de donner des éléments de méthodologie expérimentale. Les éléments de statistiques appliquées introduits dans ce cours présentent quelques outils de base pour synthétiser, représenter et interpréter les données des sciences pour l'ingénieur. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | 20h | |
Dessin Technique L'étudiant doit être capable de reconnaître et déterminer, à partir d’un dessin d’ensemble disposant de vues partielles, les formes et la nature des composants du systèmes, de réaliser en autonomie les vue en 2D des composants, déterminer la forme d’intersections de surfaces dans une vue et de réaliser des vues en perspective ( Croquis, point de fuite,...). Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 5 | 6h | 20h | 24h |
Résistance des matériaux L'étudiant doit être capable de comprendre et d'effectuer des calculs de dimensionnement ou de contrôle en rigidité ou en résistance, ainsi que des mesures de déformation (problème de statique linéaire). Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | 20h | |
Informatique 1. Bureautique 2. Informatique et information en réseau 3. Traitement de données Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 6h | 24h | |
Ingénierie et enjeux environnementaux L'objectif de cet enseignement est d'introduire les approches développées en ingénierie pour répondre aux enjeux environnementaux actuels qui touchent l'ensemble des secteurs d'activités des Sciences pour l'Ingénieur. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 6h | 12h | 12h |
Propriétés des materiaux et structures Approche multi echelle des comportments mécanique d'un materiaux élastique ( liaison covalente, cristallographie, élasticité) Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | 20h | |
Villes et Architectures | 5 | 15h | 30h | |
Collectivités térritorialles | 5 | 15h | 30h |
SEMESTRE 5
Enseignements | ECTS | CM | TD | TP |
---|---|---|---|---|
UE 1 Sciences pour l'ingénieur 1 | ||||
Structures To learn to pose a problem of mechanics of continuous mediums (Equation of equilibrium, boundary conditions, law of behavior). Know how to use the methods and exploit the results of the RDM (traction compression torsion). | 2 | 10h | 10h | |
Mécanique des sols et géotechnique This course, fundamental in nature, aims to present the basic elements and concepts of soil mechanics, which will then be used in the semester S6 (geotechnical course in S2 applied), the geotechnical structures (foundations, structures retaining structures, earthworks, slopes, soil improvement and reinforcement, in situ tests) | 2 | 10h | 10h | |
Risque et sécurité This course provides the theoretical basis for modern building codes (Eurocodes) and their practical applications in real design cases. The systems (networks, structures) are analyzed in their real environment, tainted with uncertainties, with compromise between risk (security) and cost (direct, indirect as a socio-economic consequence of accidents or disaster). Uncertainties are described by probabilistic distributions: natural or technological hazard. The response and vulnerability of the system are described in uncertain context to deduce risk of failure (level 2 and security index). The last part concerns the regulation, the Eurocodes: dedicated to actions, limit states, combination of actions, regulatory situation, and codes dedicated to materials and structures (reinforced concrete, metal frame, etc.). | 2 | 8h | 10h | |
UE 2 Techniques urbaines 1 | ||||
Technologie et procédés de construction The functional analysis of a building and the resulting structure. Study of the normative contextPrincipals technological cuts and terminology. Risk analysis (environmental safety quality) Studies of the main interactions with the other lots. Finalization of an operational organization with planning (determination of milestones, movements and inflections) and sizing of means. Study of the control points in the study phase, in the execution phase, and in the delivery phase. Taking into account the environment. Consideration of safety from the technological conception. Main implementation. Studies of pathologies. innovations | 2 | 9h | 12h | |
Planification et gestion de projet This course is intended to establish the basics of planning. It must allow students to integrate the dimension of time and phasing in technological or planning projects that they otherwise deal with | 2 | 12h | 15h | 3h |
Architecture Theory courses: They present reflections around the built space, the relationship between private space and public space, by examples of projects or buildings built around the world in the 20th century. These are projects, collective or individual buildings that are unavoidable because of their influence in the architectural environment and their imprint in the places where they were designed. For major architectural works, the courses address the cultural context of their achievement, exploring the relationship between art and architecture. A particular point is realized on different metropolises which initiated an architectural evolution (Paris, Chicago, Barcelona ...) Directed works: Each of the students produces a file on a major work realized in the 20 ° century and focuses its study on the architectural analysisVisites commentées : Theoretical classes and tutorials are complemented by guided architectural tours | 2 | 12h | 9h | |
Réseaux, équipements et services urbains 1 The purpose of this teaching, organized over two semesters, is to present the phenomena that explain the birth and development of urban services and to describe the equipment that allows them to function. The approach is both qualitative and quantitative and includes some dimensioning elements. Services organized in technical networks are favored, especially the water and energy networks, as well as the transport and waste management networks. | 2 | 16h | 12h | |
UE 3 Logiques et pratiques de la ville | ||||
Approches sociologiques de l'urbain Familiarize yourself with the main currents of anthropology and urban sociology, gain insight into the history of urban research and the main contemporary debates; to acquire the foundations that will make it possible to use sociology for the analysis and understanding of urban phenomena. To discover the social sciences through practice: to learn how to construct an ethnographic research approach. Observation of a field, allowing to collect and analyze the point of view of the users, to apprehend the diversity of the strategies of the different actors on the same space. The work includes the preparation of the field work, the actual survey, its exploitation and finally the writing of a final report | 3 | 16h | 16h | |
Action publique urbaine To give an overview of the construction issues of urban public action today: role of local public actors, organization of communities, organization of different fields of intervention that affect the urban (urban planning, transport, city policy, etc., etc. The course is done in two stages: several general sessions to give the keys of readings in order to perceive the big evolutions of the public action, in particular local, since the years 1970. In a second time, it is about applying this the analysis of particular public actions, which are presented and analyzed by specialists (the creation of new towns, intervention policies on density, local economic development policies). | 3 | 18h | 8h | |
UE 4 Villes durables | ||||
Urbanisme et aménagement This module allows students to be confronted with lands and achievements in terms of planning and urban planning. It focuses on guided tours of sites retracing the historical composition of Paris but also to understand the current production. This work of immersion allows to present the theoretical fundamentals and the keys of reading necessary to the comprehension of a territory. After a workshop locating work, binomial students perform a site analysis to implement the proposed tools. This teaching time highlights the importance of taking into account the context in the act of developing | 3 | 24h | 6h | |
Environnement The objective of this course is to provide them with sufficient knowledge to understand how the city interacts with the natural environment, what are the major environmental issues that can influence development projects and to have tools to measure them. these interactions and to manage these issues. | 3 | 18h | 6h | 3h |
Action publique et collectivités locales Back to the basics of law: domaniality, ownership, fundamental principles of urban planning law and environmental law, Urban planning actors Urban land control or how public people become ownersManagement operations ( ZAC, subdivision): legal procedure and economics of the operation Sources of financing Authorizations (planning certificate, building permit) | 2 | 12h | 12h | |
UE 5 Langue vivante 1 | ||||
Anglais 1 | 2 | 2h | 18h |
SEMESTRE 6
Enseignements | ECTS | CM | TD | TP |
---|---|---|---|---|
UE 1 Sciences pour l'ingénieur 2 | ||||
Fluides et flux | 2 | 10h | 10h | |
Calculs et statistiques This course aims to acquire the statistical methods and calculations needed in the field of urban studies. It is a question of apprehending the tools of statistical analysis making it possible to extract information from a database (survey, field measurement, etc.) and to interpret the results. | 2 | 10h | 10h | |
UE 2 Techniques urbaines 2 | ||||
Techniques urbaines et innovations Present innovative techniques in the energy, water management, waste, building or land use sectors. Sessions are based on group work, prepared in advance. Each group presents orally to the whole of the promotion the innovative techniques on which they have documented, on identified, predefined subjects. For each oral presentation a written summary is requested and corrected for the next session | 3 | 15h | 12h | |
Réseaux, équipements et services urbains 2 The purpose of this teaching, organized over two semesters, is to present the phenomena that explain the birth and development of urban services and to describe the equipment that allows them to function. The approach is both qualitative and quantitative and includes some dimensioning elements. Services organized in technical networks are favored, especially the water and energy networks, as well as the transport and waste management networks. | 3 | 30h | ||
UE 3 Villes et territoires | ||||
Aménagement et programation This is an international historical approach exposing urban forms over time and highlighting the reasons for these patterns. This formal approach will make it possible to expose the major urban theories but also the technical evolutions that had consequences on the urban forms. A recent chronology will make it possible to draw a parallel between the last French laws, the big projects of development and the strategies of the different competent planning authorities. | 3 | 12h | 12h | 12h |
Droit de l'environnemenet de l'urbanisme Allow everyone to find their bearings in the world of local communities and their modes of operation | 3 | 24h | ||
UE 4 Langue vivante 2 | ||||
Anglais 2 | 2 | 20h | ||
UE 5 Projet urbain The main part of this central module from the point of view of the pedagogical structuring of the third year will consist of giving students the means to build a project which, although not necessarily global, takes into account at best the urban complexity and allows them to federate the various lessons they followed. It is a question of making students understand through the scenario: - the urban project as revealing and descriptor of the interactions of the components of the urban space, - the diversity of the points of view, the complementarities but also the competition between the different actors for the organization of space, - the non-contingent character of the project approach (taking into account a multiplicity of historical, social, economic variables) even if the field of possibilities (options, alternatives) remains widely open. - the importance of the ex ante evaluation of what the project brings in the medium and long term in the form of reasoning and indicators allowing a certain objectivation. The end-of-year project is based on real cases and most often fits into a more or less formal local "order", which provides students with a network of correspondents, municipal or otherwise. It generally takes place in two phases: - a phase of analysis of the urban context of the object of study (documentary research, field surveys, comparison with similar projects, etc.) which leads to a formalization of needs. - a phase of proposals: which leads to facilities, organizations, services, etc. responding to all or part of the identified needs | 8 | 6h | 54h | |
UE 6 Stage | 4 |
TROUETTE Benoit (L2)
Responsable de formationDOS REIS BARREIRA Clemence (L2)
Secrétaire pédagogiqueIDT Joel (L3)
Responsable de formationZaïna N'Hari (L3)
Secrétaire pédagogiqueLicence Sciences pour l'ingénieur
L2-L3L2-L3Génie urbain
En résumé
- Diplôme
- Licence
- Domaine(s)
- Sciences, technologies, santé
- Discipline(s)
- Sciences pour l'ingénieur
- Modalités
- Formation Initiale / Formation Continue / VAE
- Lieu(x) de formation
Champs-sur-Marne
- Ecoles, UFR, Instituts
- Institut Francilien de Sciences Appliquées (IFSA)
- URL simplifiée de la formation
- https://formations.univ-gustave-eiffel.fr/goto/by-b88f99
Une formation de