Bachelor Arts (en)

Music and careers in sound
Entry requirements
All types of Baccalaureate
3 years minimum of musical practice
Benefits of the program
The Music and Sound Professions Degree offers significant opening to the fields of music production, modern music, through the various teaching modules as well as through its establishment in the Ile-de-France area social-cultural network. It offers students a privileged working environment:
- 2 studios equipped with recording booths,
- 3 CAM/CAD workstations,
- 1 rehearsal room / collective practice,
- 1 fleet of audiovisual material for loan.
Self-training systems (in particular for eartraining) are available to students and form part of individual educational monitoring.
Acquired skills
Mastering music production challenges, techniques and technologies. Integrating the complex interactions of modern music in relation to the development of sciences and techniques. Developing critical thinking and ability to analyse different periods of music history. Being able to discuss by through technical knowledge and technologies as well as the aesthetic aspects and creative side involved in sound professions.
Registration details
Licence 1 : Candidature ParcourSup ou Etudes en France.
Licence 2 et 3 : Candidature eCandidat ou Etudes en France.
Course venue
Schedule of studies
Classes and exams take place from September to July. Compulsory placements must take place outside class periods.
Your future career
Composer (electroacoustic), sound designer, film musician, stage and/or studio musician, sound engineer and sound recordist, sound editor, computer music programmer, music for image consultant, music teacher, documentalist specialized in audiovisual and sound research, press critic (cinema, audiovisual, multimedia, music).
Professional integration
The 18-month placement rate has been excellent since 2006: over 85%. Graduates find work in music and professions include:
Composer (electroacoustic), sound designer, film musician, stage and/or studio musician, sound engineer and sound recordist, sound editor, computer music programmer, music for image consultant, music teacher, documentalist specialized in audiovisual and sound research, press critic (cinema, audiovisual, multimedia, music).
Closest ROME (National Operational Directory of Professions and Jobs) datasheet codes:
Sound recordist and sound engineer L1508
Artistic director or composer or music and song performer L1202
Computer music development and studies M1805
Music production and administration, entertainment, cinema and audiovisual L1302 (music director, programme manager, post-production manager, etc.)
IT systems department (music speciality) M1803
Study objectives
The Music and Sound Professions Degree offers a balance between aesthetics, theory and practice. The skills targeted are grouped into four fields: Music Techniques (musical training, writing techniques), Musicology (history and theory of Western music, music analysis), Music Technologies (reasoned use of the audiodigital chain, scientific tools for music) and Complements (French as a foreign language, computer tools). The level attained at the end of the third year enables students to pursue studies in musicology or in audio engineering.
Major thematics of study
Studio music analysis and practice, Music training, Contemporary musicology, "Popular" music musicology, Music production, Audio engineering, Computer music, Music composition, Sound design.
Study organization
2 semestres de 10 semaines de cours allant de septembre à avril, 1 semaine de révision par semestre, 1 semaine d'examens par semestre et 1 session de rattrapage.
Stage obligatoire d'au moins 140h en Licence 2 et Licence 3.
Modalité d'admission en FC :
Les modalités d'admission et de dépôt de dossiers sont identiques quelle que soient le profil du candidat.
Pour les salarié(e)s ou demandeurs d'emploi relevant de la formation professionnelle, vous pouvez prendre contact avec le service formation continue : fc@u-pem.fr
Modalité d'admission en FI :
Licence 1 : dépôt du dossier de candidature sur l'application Parcoursup
Un minimum de 3 ans de pratique, même autodidacte, est nécessaire pour intégrer la formation.
Une année de Remédiation peut être proposée à tout étudiant témoignant d’une réelle motivation et d’un projet de formation cohérent mais dont l’examen du dossier semblerait insuffisant aux membres de la commission pour un accès en Licence 1. Dans ce cas, l’étudiant se voit obtenir une mention « Oui, si » sur la plateforme ParcourSup. S’il l’accepte, il s’engage à suivre une licence 1 en 2 ans avec un parcours individualisé de remise à niveau sur la première année. Un test de positionnement lui sera alors proposé en début d’année afin d’évaluer les matières à suivre dans le cadre de ce dispositif.
Licences 2 et 3 : en fonction de votre profil, le dépôt du dossier de candidature se fait sur l'application e-Candidat ou sur l'application Etudes en France
Relevés de notes, bref CV et lettre de motivation confirmant une pratique musicale effective (productions, compositions, concerts, projets, etc.). Un minimum de 3 ans de pratique, même autodidacte, est nécessaire pour intégrer la formation.
Modalité d'admission en Alternance :
Non proposé
Options
3 specialization pathways are included in the Music and Sound Professions Degree and are accessible as of the 2nd year:
- Audio engineering
- Research and composition
-Sound design
These pathways are imagined as specialization components structured around a core curriculum for all Degree students which groups together the subject fundamentals and interdisciplinary learning.
The Audio engineering pathway mainly focuses on music production techniques and technologies. It emphasizes in particular specialization teaching such as studio theories, microphony, sound recording and audiodigital.
The Research and composition pathway combines theory and practice and offers a balance between research and creation. It mainly leads students to the field of electroacoustic creation and/or computer music and deals in depth with tools and methods related to them.
The Sound design pathway is imagined as an interdisciplinary one. The various fields of sound design are presented, from its industrial application to links between image and sound in cinema and video games as well as urbanism (sound landscapes and sound ecology).
International
Erasmus, Micefa, BCI and other exchanges are greatly encouraged. Special agreements have been concluded with the Valencia Conservatory (Spain), Nova University in Lisbon, De Montfort University (GB), Chicoutimi University (Quebec), University of Laval (Quebec).
Major thematics of Research
The teaching team is highly-active in research, creation, music practice and scientific publication. Permanent teachers are members of the LISAA laboratory host team (EA) 4120.
Partenariats :
Plusieurs partenariats sont assurés avec des studios, écoles de musique, conservatoires (Bagnolet, Noisiel) et autres structures musicales et artistiques (SAE, File7, Les Cuizines, IRMA, CDMC, La Muse en Circuit, PinceOreille).
Partenariats :
Plusieurs partenariats sont assurés avec des studios, écoles de musique, conservatoires (Bagnolet, Noisiel) et autres structures musicales et artistiques (SAE, File7, Les Cuizines, IRMA, CDMC, La Muse en Circuit, PinceOreille).
SEMESTER 1
Courses | ECTS | CM | TD | TP |
---|---|---|---|---|
Approfondir ses connaissances musicales | ||||
Musicology and Musical Practice 1 | 9 | |||
Musicologie 1 Musicology: the Baroque Period Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Pratique collective 1 Choir practice Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Connaissance des Instruments de Musique History of instruments and instrumentation Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
EarTraining 1 | 8 | |||
Théories de la musique 1 Musical forms, scales, structures and systems Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | ||
Formation Musicale 1 EarTraining Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Apprentissage musical assisté par Ordinateur (AMAO) 1 EarTraining Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 15h | ||
Maîtriser la technique et la technologie | ||||
Musical sciences and technologies 1 | 9 | |||
Culture scientifique et technique Sciences and techniques applied to music Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 20h | ||
Initiation à l'Informatique Musicale Computer Music theory: tools, techniques and practice Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 10h | ||
Techniques et Technologies Musicales 1 Musical Production Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Initiation au Design Sonore Introducing Sound Design Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 10h | ||
Renforcer ses connaissances linguistiques et méthodologiques | ||||
Cross-disciplinary Teachings 1 | 4 | |||
Techniques du Travail Universitaire Methodology Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 20h | ||
Langues 1 (Anglais) : métiers du son English applied to music Langue de l'enseignementANGLAIS / ENGLISH | 2 | 20h |
SEMESTER 2
Courses | ECTS | CM | TD | TP |
---|---|---|---|---|
Approfondir ses connaissances musicales | ||||
Musicology and Musical Practice 1 | 6 | |||
Musicologie 2 Musicology: the Classical Period Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Pratique collective 2 Choir practice Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
EarTraining 1 | 9 | |||
Théories de la musique 2 Musical forms, scales, structures and systems Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | ||
Formation Musicale 2 EarTraining Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
AMAO 2 EarTraining Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 15h | ||
Maîtriser la technique et la technologie | ||||
Musical sciences and technologies 1 | 8 | |||
Acoustique Musicale Musical acoustics Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 20h | ||
Initiation à la Prise de Son Sound Recording Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Techniques et Technologies Musicales 2 Musical Production Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Renforcer ses connaissances linguistiques et transversales | ||||
Cross-disciplinary Teachings 1 | 7 | |||
Esthétique et Histoire de l'Art Cross-disciplinary teaching on arts history and aesthetics Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Langues 2 (Anglais) : métiers du son English applied to music Langue de l'enseignementANGLAIS / ENGLISH | 2 | 20h | ||
C2i | 2 | 15h |
SEMESTER 3
Courses | ECTS | CM | TD | TP |
---|---|---|---|---|
Approfondir ses connaissances musicales | ||||
Music, Musicology and Musical Analysis 1 | 8 | |||
Musicologie 3 Musicology: the Romantique period Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Analyse et pratique musicologique 1 Practicing musicology and musical analysis Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 20h | ||
Histoire et Analyse des musiques populaires 1 History and Analysis of popular musics Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
EarTraining and Musical Practice 1 | 7 | |||
Formation Musicale 3 EarTraining Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Projet Musiques Actuelles 1 Arrangement, composition and music practice Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | |||
--- Fin de liste à choix --- | ||||
AMAO 3 EarTraining Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 15h | ||
Pratique collective 3 Sound Painting Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 20h | ||
Maîtriser la technique et se professionnaliser | ||||
Musical Techniques and Technologies 1 | 5 | |||
Acoustique des lieux de diffusion Musical acoustics Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | 10h | |
Mixage et MAO 1 Mixing aesthetics and techniques Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 20h | ||
Cross-disciplinary Teachings and Professionnalisation 1 | 4 | |||
Langues de spécialité 3 (Anglais) : métiers du son English applied to music Langue de l'enseignementANGLAIS / ENGLISH | 2 | 10h | 10h | |
Workshop 1 Workshops Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 10h | ||
Se spécialiser et développer sa créativité | ||||
Audio Engineering 1 | 6 | |||
Théorie et Pratique de Studio 1 Advanced Audio Engineering Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Microphonie et Prise de Son 1 Advanced Sound Recording Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | ||
Research and Composition 1 | 6 | |||
Initiation à l'Orchestration Musical Arrangement, orchestration and transposition Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Composition et Informatique Musicale 1 Electroacoustic composition project and computer music theory Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | ||
Sound Design 1 | 6 | |||
Scénarisation du Sonore 1 Sound Design, Space and Time Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Design Sonore et Environnement de Création 1 Sound Design softwares, hardwares and Practice Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h |
SEMESTER 4
Courses | ECTS | CM | TD | TP |
---|---|---|---|---|
Approfondir ses connaissances musicales | ||||
Music, Musicology and Musical Analysis 2 | 8 | |||
Musicologie 4 Musicology: the Modern period Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Analyse et pratique musicologique 2 Practicing musicology and musical analysis Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 20h | ||
Histoire et Analyse des musiques populaires 2 History and Analysis of popular musics Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
EarTraining and Musical Practice 2 | 6 | |||
Formation Musicale 4 EarTraining Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 20h | ||
Projet Musiques Actuelles 2 Arrangement, composition and music practice Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | |||
--- Fin de liste à choix --- | ||||
AMAO 4 EarTraining Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 15h | ||
Pratique collective 4 Sound Painting Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 20h | ||
Maîtriser la technique et se professionnaliser | ||||
Musical Techniques and Technologies 2 | 4 | |||
Etude Acoustique Musical acoustics Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 10h | 10h | |
Mixage et MAO 2 Musical Production and mixing, composition and computer music Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 20h | ||
Cross-disciplinary Teachings and Professionnalisation 2 | 6 | |||
Langues 4 (Anglais) : métiers du son English applied to music Langue de l'enseignementANGLAIS / ENGLISH | 2 | 10h | 10h | |
Stage 1 Internship (140h) | 4 | 10h | ||
Se spécialiser et développer sa créativité | ||||
Audio Engineering 2 | 6 | |||
Théorie et Pratique de Studio 2 Advanced Audio Engineering Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Microphonie et Prise de Son 2 Adnavced Sound Recording Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | ||
Research and Composition 2 | 6 | |||
Informatique Musicale 2 Musical Arrangement, orchestration and transposition Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Composition 2 Electroacoustic composition project and computer music theory Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | ||
Sound Design 2 | 6 | |||
Scénarisation du Sonore 2 Sound Design, Space and Time Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Design Sonore et Environnement de Création 2 Sound Design softwares, hardwares and Practice Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h |
SEMESTER 3
Courses | ECTS | CM | TD | TP |
---|---|---|---|---|
Approfondir ses connaissances musicales | ||||
Music, Musicology and EarTraining 1 | 8 | |||
Musicologie 5 Musicology: the Contemporary period Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Histoire et Analyse des Mus. Pop. 3 : enjeux de la recherche History and Analysis of popular musics Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
AMAO 5 EarTraining Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 10h | ||
Maîtriser la technique et se professionnaliser | ||||
Musical Techniques and Technologies 3 | 5 | |||
Radiophonie Radiophony and Sound Transmission Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Relations Image/Son Theories of the Soundtrack Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 20h | ||
Cross-disciplinary Teachings and Professionnalisation 3 | 8 | |||
Workshop 2 Workshops Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 10h | |||
Mixage et MAO 3 Training for Trainers Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 20h | ||
Langues 5 (Anglais) : métiers du son English applied to music Langue de l'enseignementANGLAIS / ENGLISH | 2 | 20h | ||
Culture visuelle et sonore | 2 | 10h | ||
Projet de Professionnalisation / Ouverture 1 | 20h | |||
Les éléments ci-dessous sont à choix : | ||||
Ouverture 1 | ||||
Se spécialiser, développer sa créativité à travers un projet | ||||
Audio Engineering 3 | ||||
UE53A Parcours Ingenierie Audio 3 Electroacoustic composition project and computer music theory Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 9 | |||
Projet Réalisation 1 : Direction d'ensemble Music Production Project Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | ||
Théorie et Pratique de Studio 3 Advanced Audio Engineering Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Audionumérique Music Production and Digital Interfaces Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Research and Composition 3 | 9 | |||
Projet Composition 1 : Musique Electroacoustique Electroacoustic composition project and computer music theory Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | ||
Informatique Musicale 3 Contemporary Music EarTraining Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Analyse et Commentaire d'Ecoute Introduction to Research in Music Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Sound Design 3 | 9 | |||
Projet Conception 1 : Univers Sonore, Sound Design Sound Design Project Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | ||
Sound Design et Environnement de Création 3 Sound Design softwares, hardwares and Practice Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Approfondisement Relations Image/Son Applied Theories of the Soundtrack Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
--- Fin de liste à choix --- |
SEMESTER 4
Courses | ECTS | CM | TD | TP |
---|---|---|---|---|
Approfondir ses connaissances musicales | ||||
Music, Musicology and EarTraining 2 | 6 | |||
Musicologie 6 Musicology: Electroacoustic Music Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 20h | ||
AMAO 6 EarTraining Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 10h | ||
Maîtriser la technique et se professionnaliser | ||||
Musical Techniques and Technologies 34 | 6 | |||
Musique et Industrie Music Industry Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 20h | ||
Droit Copyrights basics Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 20h | ||
Cross-disciplinary Teachings and Professionnalisation 4 | 6 | |||
Stage 2 Internship (140h) Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 10h | |||
Workshop 3 Workshops Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 20h | |||
Mixage et MAO 4 Training for Trainers Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 20h | ||
Langues 6 (Anglais) : métiers du son English applied to music Langue de l'enseignementANGLAIS / ENGLISH | 2 | 20h | ||
Projet de Professionnalisation / Ouverture 2 | 20h | |||
--- Fin de liste à choix --- | ||||
Se spécialiser, développer sa créativité à travers un projet | ||||
Audio Engineering 4 | 12 | |||
Projet Réalisation 2 : Enregistrement, Mixage et Mastering Music Production Project Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 10h | ||
Théorie et Pratique de Studio 4 Advanced Audio Engineering Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 20h | ||
Production Musicale Music Production and Digital Interfaces Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 20h | ||
Research and Composition 4 | 12 | |||
Projet Composition 2 : Musique Interactive Electroacoustic composition project and computer music theory Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 10h | ||
Informatique Musicale 4 Contemporary Music EarTraining Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 20h | ||
Introduction à la Recherche Musicale Introduction to Research in Music Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 20h | ||
Sound Design 4 | 12 | |||
Projet Conception 2 : Univers Sonore, Sound Design Sound Design Project Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 10h | ||
Sound Design et Environnement de Création 4 Sound Design softwares, hardwares and Practice Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 20h | ||
Transmédias et Humanités Numériques Applied Theories of the Soundtrack Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 20h |
DUPETIT Guillaume
Academic coordinatorHACHEM Nathalie
Academic secretaryBachelor Arts (en)
L1-L2-L3L1-L2-L3Music and careers in sound
Summary
- Degree
- Bachelor
- Field(s)
- Arts, lettres, langues
- Thematics of study
- Arts (en)
- How to apply
- Initial Education / Continuing Education / Recognition of prior learning
- Course venue
- Departments and Institutes
- UFR Lettres, Arts, Création, Technologies (LACT)
Une formation de