Professional Bachelor QUALITY , SAFETY AND ENVIRONEMENT

Qualité, hygiène, santé, sécurité au travail et environnement
Entry requirements
The course is designed for students with initial training qualifications (highschool diploma + 2 years of higher education) and who have 120 credits. It is open to students who have training in the field and also to those from more unusual backgrounds who add variety to the cohorts, as well as to experienced professionals who can benefit from the validation of their acquired professional experience.
Benefits of the program
1/ The course provides a large number of case studies which may take place in a wide range of professional locations (factories, schools, ESAT - inclusion through work centres).
2/ The internship leads to the writing of a thesis and a defence. Students establish a diagnosis, inform their thinking through theoretical reading and put forward recommendations.
3/ The supervised projects may take a variety of creative forms, such as prevention and awareness events, strategic monitoring and in-depth analysis of a theme, or writing informative blogs in order to familiarise themselves with Web 2.0 communication tools.
Acquired skills
The professional degree in Quality, Hygiene, Health, Safety and Environment is a one-year course which enables students to organise activities geared towards quality, hygiene, occupational health and safety and environment "on the ground" in line with company policy and strategy, help people implement rules and prevention plans in particular, and perform analyses of work-related accidents and job studies.
Registration details
Candidature en ligne sur : candidatures.univ-eiffel.fr
Sauf pour la formation à Senlis : candidatures directement auprès de PROMEO Formation Senlis.
Course venue
- Institut Francilien d'Ingénierie des Services (IFIS) – 6/8 cours du Danube - 77700 SERRIS
- PROMEO - 1 avenue Eugène Gazeau - 60300 SENLIS
Schedule of studies
Students have classes every two weeks until
April. The weeks at the start of the year take place at the
University.
Your future career
At the end of this professional degree, the following job opportunities are available to graduates: occupational risk prevention facilitator, safety and environment facilitator, environmental officer, occupational safety and health expert or risk prevention technician. Some move towards very specific roles, such as leader of a support network for addictive behaviour in an occupational medical centre, a chemical hazard specialist in an airport, etc. Sometimes the best students go on to take a professional Master's degree.
Professional integration
À l'issue de la formation, 6 mois après avoir obtenu leur diplôme, 90% des étudiants, qui ont choisi de ne pas continuer leurs études en Master professionnel, sont en poste en tant que Préventeur des risques professionnels.
Ils peuvent exercer dans tous les types de structure (entreprises, grands groupes, PME, collectivités, associations) et tous les secteurs d'activités (industrie, tertiaire). Certains sont amenés à travailler sur des postes leur permettant de travailler sur la prévention de toute la gamme des risques professionnels ; tandis que d'autres optent pour un poste principalement axé sur un type de risque très précis : risques chimiques dans les parkings d'une zone aéroportuaire, intégration des personnes handicapées dans une collectivité territoriale, politique de traitement et tri des déchets d'une entreprise pétro-chimique, travail sur la pénibilité dans une entreprise de transport et stockage, prévention des addictions dans une collectivité de communes, accompagnement de la politique de prévention des TMS dans une chaîne d'EHPAD, etc.
Dans le secteur de la qualité et de la santé et sécurité au travail, les taux d'insertion professionnelle sont très élevés de manière générale, et a fortiori pour les étudiants diplômés de la Licence pro QHSSTE de l'IFIS.
Study objectives
La Licence professionnelle QHSSTE vise à former des professionnels capables d'animer la politique de gestion et de prévention des risques professionnels définie pour l'organisation et capables d'en coordonner les moyens.
Un bon professionnel doit savoir :
- évaluer les risques pour la sécurité et la santé des opérateurs au poste de travail à partir d'une analyse des situations de travail et d'éléments statistiques ou historiques relatifs au poste de travail ;
- connaître le cadre réglementaire français et avoir des notions comparatives sur les cultures de la SST ailleurs dans le monde ;
- proposer des solutions permettant d'agir préventivement sur les causes des accidents du travail ;
- connaître les maladies professionnelles et élaborer différents scénarios de solutions ;
- contribuer à la rédaction des consignes opérationnelles de sécurité au poste de travail et suivre leur mise en application ;
- animer des actions de communication pour sensibiliser les opérateurs au respect de la politique santé et sécurité au travail et environnement, de l'entreprise, du règlement intérieur, des consignes opérationnelles ;
- participer à l'amélioration de l'environnement des postes de travail et contribuer à intégrer la problématique ergonomie lors des aménagements ;
- coordonner les actions des intervenants au sein de l'entreprise dans les domaines de l'environnement, de la santé et de la sécurité et des conditions de travail (soin, ergonomie, hygiène, sécurité, RH, communication interne, etc.) ;
- conseiller et assister les directions opérationnelles dans le cadre du déploiement de la politique Santé et Sécurité au travail de l'entreprise ; accompagner les Managers intermédiaires, les former, les motiver ; être acteur et faire vivre au quotidien la culture de la sécurité et de la santé au travail.
Major thematics of study
- Physique appliquée, risques chimiques et toxicologie
- Risques incendie, sécurité des biens, sauveteurs-secouristes
- Environnement, RSE
- Gestion, systèmes de management, normes et audit
- Évaluation des risques professionnels et ATMP
- Document unique
- Psychologie, RPS et conduites addictives
– Informatique, bases de données
- Sciences de l'information, veille sur les nouveaux risques
- Sociologie du travail
- Psycho-sociologie
- Connaissance des organisations
- Gestion de projet
- GRH et management
– Science de la communication, sensibilisation, animation
- Relations avec les partenaires sociaux (CHSCT) et conduite de réunion
- Langue anglaise
– Nouveaux médias numérique et web 2.0.
Study organization
La formation s’effectue en alternance. Les étudiants passent une semaine à l’Université et une semaine en entreprise jusqu’à fin mars. Puis, ils travaillent à plein temps en entreprise et ne reviennent que deux jours en cours en juin pour de l’aide méthodologique et personnalisée dans le cadre de l’élaboration de leurs mémoires et pour la soutenance de leur projet tutoré. Les étudiants sont accompagnés dans leur recherche de stage ou d’apprentissage (ateliers cv, médiatrainings), ils recoivent de nombreuses offres issues du réseau des partenaires, des anciens maîtres d'apprentissage et tuteurs de stage long alterné, mais aussi des offres venant des "anciens" diplômés.
Le volume horaire global pour un étudiant est très important. Les étudiants qui optent pour un stage plutôt qu'un apprentissage doivent eux-aussi réaliser un mémoire et une soutenance. Tous les étudiants bénéficient de la même qualité de suivi (visite en entreprise, suivi du mémoire) et tous doivent respecter le même règlement des études. Le niveau d'exigence est aussi le même pour tous les étudiants.
Sur le Val d'Europe, l'Institut Francilien d'Ingénierie des Services (IFIS) est une composante de l'Université Gustave Eiffel à taille humaine. Le bâtiment Erasme offre un cadre de travail high-tech et agréable. Sa configuration en "campus urbain" permet une grande ouverture sur la ville. Les équipes comprennent des universitaires chargés de transmettre les savoirs et les méthodes académiques, ils sont issus de multiples disciplines: sciences physiques, médecine, psychologie, gestion et management, sciences de l'information et de la communication. De nombreux professionnels en exercice sont quant à eux chargés de transmettre leur expérience et d'aider les étudiants dans la définition de leur projet professionnel. Tous les statuts (formation initiale ou en alternance) donnent lieu à un tutorat universitaire. Le travail de cadrage réglementaire et technique est réalisé par le CFA Descartes pour ce qui concerne les apprentis.
Modalité d'admission en FC :
Etude de dossier et entretien
Modalité d'admission en FI :
Etude de dossier et parfois entretien
Modalité d'admission en Alternance :
Etude de dossier et parfois entretien
Partenariats :
PROMEO Formation (Senlis)
Semester 1
Courses | ECTS | CM | TD | TP |
---|---|---|---|---|
UE 1: Scientific Basics and Occupational Risks | 11 | |||
Applied Physics Enable students to increase their skills in applied physics and acquire core theoretical and technical knowledge for understanding the physical risks encountered in a variety of contexts and work environments. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 6 | 7h | 14h | |
Chemical Risks and Toxicology Enable students to improve their skills in the principal concepts of applied chemistry and acquire core theoretical and technical knowledge for understanding chemical and toxicological risks in a professional context. Understand chemical risks in their entirety and knowing how to prevent them in a wide variety of contexts and work environments. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 5 | 10h | 18h | |
Safety and First Aid Skills, PSC1 Acquire first aid techniques, study and validate Level 1 of Prevention and Civic Aid (PSC1), become operational through a combination of theoretical knowledge, shared experiences, practical learning and role-play. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2.5h | 4.5h | ||
Electrical Risks, Fire Understand fire and electrical risks and how to prevent and manage them. Become operational through a combination of theoretical knowledge, shared experiences, practical training and role-play to learn how to handle an extinguisher and understand the regulations. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3.5h | 7h | ||
UE 2: The Environment | 5 | |||
Environmental Regulations, Impacts and Risks Understand the regulations relating to environmental risks (internal and external to a company), understand the standards in force, the concept of responsibility in the face of environmental dangers according to the rules in force; be able to propose solutions as soon as possible in the face of risks and support crisis management in the face of an environmental risk.
Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 10h | 18h | |
Listed Installations Understand the characteristics of ICPE (classified installations for the protection of the environment); understand the principles of risk prevention in these particular contexts.
Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 3.5h | 7h | |
Corporate Social and Societal Responsibility Understand the different aspects of CSR; understand the principles of occupational risk prevention in a CSR context, particularly through ISO 26000, published on 1 November 2010, which defines how organisations can and should contribute to sustainable development and human well-being. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 3.5h | 7h | |
UE 3: Management Systems, Standards and Audits | 7 | |||
Overview of Players in the QHSE Field Understand historical and organisational information on quality management as well as the visions of different actors of the approach, notably its founders; lay the foundations of the principle of customer satisfaction.
Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3.5h | |||
ISO 9001 and 14001 Standards Gain an awareness of the conditions for success of a quality/environmental approach, i.e. knowledge of the company's core business and the global application of the approach; understand the different interests and challenges of the approach as well as the reference frameworks: ISO 9001 and 14001 standards; be able to translate these reference frameworks into methods of action through concrete examples and practical exercises.
Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 4.5h | 9.5h | |
OHSAS 18001 standard Understand the interest of the quality approach thanks to the presentation of examples of OHSAS 18001 standards; cover the implementation methodology through practical exercises; understand the possibilities of adapting quality tools to lead these improvement approaches. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 2.5h | 4.5h | |
Audit and Certifications Know how to manage an audit programme and how to participate in its implementation, in particular when preparing internal quality audits, leading the opening and closing meetings of an audit, conducting interviews and examining tests, detecting, reporting and classifying any discrepancies.
Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 3.5h | 7h | |
Dashboard Indicators Master the methodology to be implemented in the management of a quality project to develop a performance measurement system. Be able to translate an organisation's vision and strategy into measurable operational objectives to contribute efficiently to a decision-making process.
Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 3.5h | 7h | |
UE 4: Occupational Risk Assessment | 7 | |||
Accidents at Work and Occupational Diseases Understand the principles of AW/OD risk management, the table of occupational diseases and the obligations of employers and employees; know how to advise managers and take charge of the operational management of AWOD. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 2.5h | 4.5h | |
Risk Assessment, Document Unique Understand the flagship prevention tool in France, the document unique. Know how to create, update and use it in an integrative approach to risk prevention in a wide variety of contexts and work environments. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 5 | 15.5h | 30h | |
Civil and Criminal Liability Understand the civil and criminal liability of employers; be able to advise employers and use liability as a lever for ambitious occupational risk prevention policies. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 1h | 2.5h |
Semester 2
Courses | ECTS | CM | TD | TP |
---|---|---|---|---|
UE 5: Tutored Project: Project Management Methodologies | 9 | |||
Database Management Be able to use digital data management tools and consult the main occupational databases used by prevention specialists. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 3.5h | 7h | |
Information Control, Risk Monitoring Master occupational intelligence tools and design informational solutions to specific problems; work on market research case studies on occupational risk management products and services; be strategic and use the appropriate knowledge when visiting trade shows. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 7h | 14h | |
Project Management Applied to a Project Master the principles and tools of project management; put into practice most of the knowledge acquired in the other courses by organising a real "on the ground" prevention communication action in accordance with the policy and strategy of a commissioning company or community; put into practice knowledge of the full range of occupational risks in the "Document Unique". Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 70h | ||
Independent Work on Tutored Projects Group and independent work on the University premises or on site with the commissioning organisation for the tutored project. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 5 | 80h | ||
UE 6: Internship: Professional Integration | 9 | |||
Internship Promote the transition between the academic and professional environment through the application of course content during an extended professional placement and encourage, through the execution of the thesis with a problem statement, the development of a reflexive review of own knowledge and professional practices. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 8 | |||
Methodology of Internship Thesis / Defence Support students in the process of study and writing a thesis reporting on work in a company, enable them to master the methods of field investigation, particularly qualitative ones (interview, ethnographic observation). Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 7h | 14h | |
UE 7: Social Responsibilities and HR Development | 6 | |||
Social Sciences and Complex Organisations Enable students to understand the systemic and psychological dimensions central to the complexity of the organisations they are accompanying in their risk prevention policy, through social sciences theories (sociology, information and communication sciences, psycho-sociology). Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 2.5h | 4.5h | |
Psychosocial Risks and Addictive Behaviours Know how to analyse the complexity of psychosocial risks and implement a prevention policy. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1.5 | 4.5h | 9.5h | |
Risks Related to Physical Activity, Arduousness Know how to analyse the concept of arduousness and implement a policy to prevent risks related to physical activity. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 0.5 | 2.5h | 4.5h | |
Employment Particularities, Incapacity and Disability Understand the particularities of employment for people with disabilities, the concepts of aptitude and incapacity as well as the regulations relating to job retention. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 4.5h | 9.5h | |
Ergonomics, Concepts and Measures Know the basics of an ergonomic approach: concepts, method, tools and problems such as MSD. Know how to work with dedicated professionals to support the implementation of recommendations. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 4.5h | 9.5h | |
UE 8: Management and Communication | 6 | |||
English - Analysis of QHSE Measures and Cultures in Europe Be able to express oneself in correct spoken and written English in a professional environment; be familiar with the QHSE cultures in diverse countries and regions; be open to the diversity of approaches to prevention. Langue de l'enseignementANGLAIS / ENGLISH | 2 | 10h | 18h | |
Labour Law and HR Management Acquire basic knowledge relating to the operation of a human resources department and its main missions; know the fundamentals of labour law relating to the management of the employment contract. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1.5 | 4.5h | 9.5h | |
Team Management, Social Relations, Conducting Meetings Know how to manage teams, work in interdisciplinary contexts, negotiate with social partners, lead meetings; be able to translate the theories and techniques seen in class into action methods through practical exercises. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1.5 | 4.5h | 9.5h | |
Communication Aspects of Taking up a Post Provide students with keys to facilitate their professional integration (tools, know-how), and allow them to test their skills through simulation interviews and group workshops.
Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 4.5h | 9.5h |
Sylvain MICHELIN
Academic coordinatorAmandine GORDON
Academic secretaryIsabelle LE GOUILL
Professional Bachelor QUALITY , SAFETY AND ENVIRONEMENT
LPQualité, hygiène, santé, sécurité au travail et environnement
Summary
- Degree
- Professional Bachelor
- Field(s)
- Sciences Humaines et Sociales
- Thematics of study
- QUALITY , SAFETY AND ENVIRONEMENT
- How to apply
- Initial Education / Apprenticeship / Continuing Education / Recognition of prior learning
- Course venue
- Institut Francilien d'Ingénierie des Services (IFIS) – 6/8 cours du Danube - 77700 SERRIS
- PROMEO - 1 avenue Eugène Gazeau - 60300 SENLIS
- Departments and Institutes
- Institut Francilien D'Ingénierie des Services (IFIS)
Une formation de
Partenaire(s)