Master MARKETING AND SALES

Innovation Design et Luxe (IDL)
Entry requirements
students from different academic backgrounds (specially management sciences, schools of art and design, business schools, law, ...).
Benefits of the program
This Master degree- is the first university training in management in the luxury sector.This program aims to master the innovative strategies of luxury management and focuses on Business cases with luxury brands
Acquired skills
- Analysing complex situations (diagnosis, audit)
- Ability to analyze the market, design and develop a luxury offer (from positioning to communication)
- Capacity of animation and team management
- Ability to express and understand business English and the luxury sector
Maximum capacities
Master 1 : 12 - Master 2 : 30
Registration details
Le recrutement en M1 se fait sur Mon Master la nouvelle plateforme du gouvernement.
LIEN DIRECT DE CANDIDATURE EN M1 :
MonMaster - M1 Marketing Vente (sélection du parcours en dessous)
Le recrutement en M2 se fait sur l'application https://candidatures.univ-eiffel.fr ouverte à partir du mois de février.
- Dossier de candidature : CV, Lettre de motivation, bulletins scolaires des 3 dernières années
- Score TOEIC > 800 points, score IAE-Message
- Entretien de motivation
Étudiants étrangers : procédure de candidature sur la plateforme Études en France.
Course venue
Schedule of studies
Master 2 : Septembre à mai : lundi, mardi et mercredi en entreprise / jeudi et vendredi en cours. Mai à octobre : plein temps entreprise
Master 1 : Septembre à juin : lundi, mardi en entreprise / mercredi, jeudi et vendredi en cours. Juin à août : plein temps entreprise
Your future career
Varied opportunities, according to profiles: Product Manager / Visual Merchandiser / Communication / Digital Project Manager / PAP Material Purchaser / Assistant Artistic Director / CRM Project Manager / Brand content
Professional integration
A l’issue de ce diplôme et en fonction de sa formation d’origine (Ecoles d’Art, Master de Gestion, Ecoles d’ingénieurs), le titulaire de ce diplôme exercera une des fonctions suivantes :
- Le créatif/designer participe au bureau de style pour accompagner la création et le développement de nouveaux produits ; il est capable de gérer l’identité visuelle d’une marque et de coordonner les activités de la production, de la qualité et du marketing d’une maison de luxe ou d’une entreprise créative tout en maîtrisant les techniques de gestion, de conception innovante et la connaissance approfondie du secteur du luxe ;
- l’ingénieur accompagne les projets de développement de nouveaux produits d’entreprises recherchant une montée en gamme ou d’une maison de luxe ; il assure l’interface entre les créatifs et les responsables marketing dans la mesure où durant son cursus il aura acquis la capacité et la compréhension des enjeux de chaque fonction. Il peut développer de nouveaux outils de gestion et améliorer les processus de production, de qualité et de logistique des entreprises de luxe.
- le gestionnaire exerce des fonctions dans les départements marketing, communication ou commercial des maisons de luxe et/ou des entreprises se développant sur des segments haut de gamme. Chef de produit, de gamme ou de collection, il assure le développement, la promotion et la distribution des marques en relation avec les créatifs et les responsables qualité.
Study objectives
Le Master Innovation, Design & Luxe forme des cadres capables d’être à l’interface entre les métiers du marketing et de la création.
Les compétences sont :
-savoir analyser un marché ;
-connaître l’approche socio-culturelle du secteur
-savoir manager une équipe
-savoir concevoir et développer une offre, un design
-savoir problématiser et approfondir une réflexion
A l’issue de ce diplôme et en fonction de sa formation d’origine (Ecoles d’Art, Master de Gestion, Ecoles d’ingénieur), le titulaire de ce diplôme exercera une des fonctions suivantes :
- Le créatif/designer participe au bureau de style pour accompagner la création et le développement de nouveaux produits ; il est capable de gérer l’identité visuelle d’une marque et de coordonner les activités de la production, de la qualité et du marketing d’une maison de luxe ou d’une entreprise créative tout en maîtrisant les techniques de gestion, de conception innovante et la connaissance approfondie du secteur du luxe ;
- l’ingénieur accompagne les projets de développement de nouveaux produits d’entreprises recherchant une montée en gamme ou d’une maison de luxe ; il assure l’interface entre les créatifs et les responsables marketing dans la mesure où durant son cursus il aura acquis la capacité et la compréhension des enjeux de chaque fonction. Il peut développer de nouveaux outils de gestion et améliorer les processus de production, de qualité et de logistique des entreprises de luxe.
- le gestionnaire exerce des fonctions dans les départements marketing, communication ou commercial des maisons de luxe et/ou des entreprises se développant sur des segments haut de gamme. Chef de produit, de gamme ou de collection, il assure le développement, la promotion et la distribution des marques en relation avec les créatifs et les responsables qualité.
Major thematics of study
La spécialisation du parcours est progressive et concentrée sur la 2ème année du Master où l’ensemble des enseignements est spécifique à ce parcours.
Parcours Innovation Design et Luxe :
Ces enseignements se répartissent en trois domaines principaux :
Compétences de gestion des métiers du luxe (Marketing du luxe, Stratégie dans le luxe, Management de l’innovation, Communication digitale, Merchandising du luxe, Distribution
Approche socio-culturelle du luxe (Sociologie de la consommation de luxe, Histoire des arts et de la mode animation d’équipe)
Enseignements complémentaires en Design et en Luxe (Design et web design, International Issues in Luxury Management, English for jobs in luxury)
Le Master 1 est une année préparatoire, au cours de laquelle les enseignements s'articulent autour (1) de compétences du manager responsable (management stratégique, pilotage de la performance, éthique des affaires et RSE, comportements humains dans les organisations, (2) des compétences en analyse marketing (politique produit et prix, communication, distribution, comportement du consommateur, analyse de données qualitatives et quantitatives), (3) d'enseignement de spécialité (culture générale du luxe, management de l'innovation) et (4) d'enseignements complémentaires (anglais, outils et logiciels de gestion)
Study organization
Parcours Innovation Design et Luxe
En M2, l’objectif du parrainage d’une promotion du Master Innovation Design et Luxe est de créer une relation privilégiée entre les acteurs du secteur du luxe et l’Université sur le long terme. Les parrains sont des entreprises dont l’activité s’inscrit en lien avec le secteur du luxe : mode, maroquinerie, cosmétiques, vins & spiritueux, joaillerie, presse, hôtellerie, services, automobile, architecture et design. Les précédents parrains ont été très heureux de cette expérience. Des liens forts lient le Master Innovation Design et Luxe à des entreprises, qui ont été les parrains des précédentes promotions, dans un objectif de grande variété: Air France, la Première (2020-2021) ; l'Oréal (2021-2022) ; Hermès (2019/2020) ; Pierre Hermé (2018/2019) ; Guerlain (2017-2018) ; Le Bon Marché (2016-2017) ; Sisley (2015-2016) ; Veuve Clicquot (2014-2015) ; Louis Vuitton (2013-2014) ; Christofle (2012-2013) : Groupe Shangri-la (2011-2012)…
Pour plus de renseignements télécharger,ici, la plaquette de la formation
Modalité d'admission en Alternance/Apprentissage :
Pour candidater : https://candidatures.u-pem.fr/
Dossier de candidature (Pour le master 1, une seule session de candidature)
Entretien de motivation
Curriculum Vitae
Lettre de motivation
Score TOEIC > 800
Score IAE Message
Copie des bulletins scolaires des trois dernières années
Modalité d'admission en FI :
Pour candidater : https://candidatures.u-pem.fr/
Dossier de candidature (Pour le master 1, une seule session de candidature)
Entretien de motivation
Curriculum Vitae
Lettre de motivation
Score TOEIC > 800
Score IAE Message
Copie des bulletins scolaires des trois dernières années
Modalité d'admission en FC :
Sur dossier et sur entretien
(Pour le master 1, une seule session de candidature)
International
Un voyage d'etudes à Milan permet de s'ouvrir à l'envergure internationale du secteur et des marques de luxe. De plus, les étudiants peuvent faire un an de césure, par le biais du DU International Management, entre le M1 et le M2, pour partir étudier à l'etranger .
Major thematics of Research
La majorité des enseignants chercheurs intervenant dans le Master ont une activité de recherche en lien avec leur enseignement. Ils ont conduit des études sur leur domaine d’enseignement et peuvent s’appuyer sur une méthodologie éprouvée d’analyse pour outiller les travaux demandés aux étudiants.
Le mémoire professionnel est un second dispositif permettant la mise en œuvre de l’articulation enseignement/ recherche et constitue un temps fort de méthodologie de recherche.
Partenariats :
Unanimement reconnu par les professionnels du secteur, le Master 2 est parrainé depuis 25 ans par les plus belles maisons du secteur du luxe: Louis Vuitton, Guerlain, Pierre Hermé l’année dernière , mais aussi Sisley, Christofle ;Veuve Cliquot.
Cette formation universitaire unique en France, bénéficie de l’appui des principaux acteurs et professionnels du secteur, et d’un partenariat avec les Ecoles d’Art parisiennes (Boulle, Olivier de Serres, Duperré et Estienne) et d’écoles d’ingénieurs (écoles des mines).
Co-accréditation :
La formation Master Marketing Vente, parcours Innovation Design Luxe est co-accréditée avec celle du campus de Créteil de l'IAE.
SEMESTER 1
Courses | ECTS | CM | TD | TP |
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Managing an organization in an ethical and reflective way. | ||||
BUSINESS AND CSR ETHICS This course enables students to acquire the basic knowledge of concepts related to the field of corporate social responsibility (CSR) and business ethics. Moreover, it enables students to develop skills for (1) analysing an organization's "CSR" policy, (2) qualifying a critical CSR situation, (3) proposing solutions to solve an ethical issue by using existing CSR approaches. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 28h | ||
STRATEGIC MANAGEMENT This course combines a double objective: firstly, to provide students with keys for understanding, analysing and assessing corporate strategies and, secondly, to develop a strategic diagnosis skill. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 28h | ||
INTRODUCTION TO RESEARCH This course intends to provide students with the knowledge and skills required for drafting their research project, in particular (1) knowledge of the nature of scientific knowledge (versus ordinary knowledge), what concepts, models and theories mean; (2) skills (a) as regards information research, (b) ability to read and use long, complex texts, (c) developing reasoning Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 16h | ||
PERFORMANCE MANAGEMENT The course aims to train students who are not specialized in management control, in the performance management approach in private and public, market and non-market organizations. At the end of this course, students should be able to (1) define the performance objectives of a unit, in relation to corporate strategic objectives, and to develop and monitor performance indicators, (2) analyse the results returned and propose corrective actions. This course therefore focuses on developing skills for creating, rolling out, using and assessing performance management tools. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 28h | ||
Using language(s) professionally | ||||
ENGLISH The course focuses on improving students' oral and written comprehension and expression. For the advanced group, accent will however be put on oral expression in the classroom, via role plays and short presentations on subjects related to professional life and/or subjects related to the topics addressed in TOEIC tests Langue de l'enseignementANGLAIS / ENGLISH | 2 | 16h | 16h | |
ORAL AND WRITTEN COMMUNICATION This module aims to improve students' grammatical and orthographic skills and is based on the Voltaire platform Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 4h | ||
MANAGEMENT TOOLS AND SOFTWARE This module aims to introduce students to advanced Excel features (calculations, graphs, data lists, dynamic cross-tabulation tables, etc.) for operational use in-company. It is introduced via the platform. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 6h | 4h | |
Creating, analysing and criticizing a product/service offer | ||||
PRODUCT AND PRICING POLICY This course aims to help students understand product positioning issues, to acquire general skills in Pricing and Marketing mix Product and to understand the mechanisms of developing product value Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 28h | ||
DISTRIBUTION This course aims to enable students to understand marketing challenges related to distributing an offer, by focusing on operational and strategic aspects from the producer slant and from the distributor slant. We focus in particular on the role which stores and points of sale play in the relationships which consumers develop with products and brands Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 21h | ||
QUALITATIVE DATA ANALYSIS After an introduction proposing a qualitative study as an alternative/complement to quantitative marketing research, the course presents usual information analysis and collection tools in a critical way to enable students to develop individual representations, in particular interview and observation. At the end of this course, students (1) will have acquired the methodological bases concerning interview and observation, (2) will be able to critically assess the overall methodology of a market study or simple qualitative marketing research, (3) will have acquired the notions for using visual tools in developing a study and/or research project. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 21h |
SEMESTER 2
Courses | ECTS | CM | TD | TP |
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Managing people and projects | ||||
HUMAN BEHAVIOUR IN ORGANIZATIONS This course intends to provide students with concepts, interpretive frameworks and the tools required for analysing organizations as well as how they work and for understanding behavioural patterns of individuals in organizations Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 28h | ||
ENTREPRENEURSHIP / PROJECT MANAGEMENT The overall aim of this course is, firstly to understand the interest of projects, the project management challenges, the various project phases, to grasp notions of the relevant methodologies as well as the tasks and expectations of a project manager; secondly, to apply the notions to a project developed within the IEA or within the framework of a personal entrepreneurship project Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 10h | ||
Understanding customers and communicating effectively | ||||
ADVANCED ENGLISH This course aims to prepare students for passing certification acknowledged by the organizations Langue de l'enseignementANGLAIS / ENGLISH | 1 | 4h | 4h | |
QUANTITATIVE DATA ANALYSIS The course focuses on mastering the different marketing research steps and on learning various data analysis techniques for the quantitative processing of marketing issues, by using SPSS software in particular. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 21h | ||
CONSUMER BEHAVIOUR IN THE DIGITAL AGE This course aims to (1) provide students with the tools and theoretical bases required for thoroughly deciphering and understanding consumer behaviour; (2) identify individual variables as well as social and cultural factors which may influence consumer decision-making, purchasing and consumption; and (3) establish a panoramic view of current consumption trends, by highlighting consumption digitalization Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 21h | ||
COMMUNICATION This course focuses on (1) preparing students for the integrated communication of the social media age, (2) teaching them to master the various communication-strategy-specific marketing tools Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 21h | ||
Being autonomous and operational in-company | ||||
TU 6 PLACEMENT AND APPRENTICESHIP This module corresponds to placement or apprenticeship validation Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | |||
Critically perceiving the chosen professional field | ||||
INNOVATION MANAGEMENT This course aims firstly to work on the notion of innovation in depth, to illustrate the industrial and market-related challenges. By implementing workshops, this course will enable students to understand to practise innovation management in-company: from creating new products or services to organizing the innovation activity in businesses as well as managing it and promoting it. It is therefore a course which deals with processes and reasoning at work in innovation as well as its organization modes and its management Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 21h | ||
RESEARCH AND STUDY PROJECTS This course focuses on providing students with elements for transforming their introductory research project into a real academic article, which is presented to a jury of lecturer-researchers Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 8 | 21h | ||
GENERAL LUXURY CULTURE The aim of this course is to enhance students' sectoral knowledge of their Master's course (IDL) by providing them with very different perspectives of the sector and/or certain specific markets. This cross-disciplinary course should enable students to expand their general culture of the luxury sector, to interact with counterparts from various horizons, as well as to encourage them to develop their expertise of this vast sector by themselves, by working on a personal project. Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 28h |
SEMESTER 3
Courses | ECTS | CM | TD | TP |
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Analysing a market | ||||
Luxury marketing The course analyses innovating marketing strategies in the luxury sector Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 30h | ||
Marketing group work Promoting group work | 1 | |||
Luxury merchandizing Understanding merchandizing strategies Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 25h | ||
Merchandizing group work Promoting group work | 1 | |||
Strategic Luxury management Analysing luxury firms' strategies Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 30h | ||
Strategy group work Promoting group work | 1 | |||
Communication and digital Current digital communication challenges Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
Developing socio-cultural knowledge | ||||
Sociology of Luxury Understanding luxury customers better Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
History of art and Luxury Developing artistic trend knowledge Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 4 | 25h | ||
Managing a team | ||||
HR and team-building Leading a group, a team Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
English for jobs in Luxury Mastering the English of the sector Langue de l'enseignementANGLAIS / ENGLISH | 3 | 15h | ||
Methodology Developing a methodological approach Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 8h |
SEMESTER 4
Courses | ECTS | CM | TD | TP |
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Designing a product, an offer | ||||
Innovation management Studying innovative design Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 18h | ||
Innovation group work Promoting group work | 1 | |||
Management tools Mastering management tools: statements, P&L Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 18h | ||
CSR and sustainable development Developing eco-design and CSR Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 12h | ||
Design and webdesign Becoming familiar with design Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 16h | ||
Conferences/visits/study trips Discovering other cultural and artistic approaches Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 2 | 16h | ||
Problematizing and developing reflection | ||||
Distribution and experience Analysing retail and customer-experience challenges Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 20h | ||
International Issues In Luxury Management Studying international Luxury challenges Langue de l'enseignementANGLAIS / ENGLISH | 1 | 20h | ||
Qualitative studies and creativity Using creativity and content analysis methods Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 3 | 12h | ||
International development and recruitment Preparing the interview and developing an individual project Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 1 | 20h | ||
Research methodology and thesis Developing personal academic thinking, including collecting data and analysing results Langue de l'enseignementFRANÇAIS / FRENCH | 11 | 15h |
DEBENEDETTI Alain (M1)
Academic coordinatorVEZZOLI Emilie (M1)
Academic secretaryde LASSUS Christel (M2)
Academic coordinatorDelphine BOITELLE (M2)
Academic secretaryMaster (en) MARKETING AND SALES
M1-M2Innovation Design et Luxe (IDL)
Summary
- Degree
- Master (en)
- Field(s)
- Droit, Economie, Gestion
- Thematics of study
- MARKETING AND SALES
- How to apply
- Apprenticeship / Initial Education / Continuing Education / Recognition of prior learning
- Course venue
- Maximum of registration
- Master 1 : 12 - Master 2 : 30
- Departments and Institutes
- UFR Sciences Economiques et de Gestion
Une formation de
Partenaire(s)
Partenaire(s)